Symposia/Congressen

Nationaal Congres Leerlingbegeleiding

Datum: zaterdag 20 maart 2010
Tijd: 08.45 - 17.00 uur
Locatie: Zeist
Voor wie: Van docent tot leidinggevende in het primair en voortgezet onderwijs
Inschrijven: on-line inschrijfformulier

Nationaal Congres Leerlingbegeleiding

Keuze uit tientallen praktische workshops

Een unieke kans voor iedereen in het onderwijs die leerling-begeleiding serieus neemt en wil genieten van een dag vol nieuwe kennis en ervaringen

Vanuit een rijke en jarenlange traditie, van de toenmalige NVL, is er dit jaar voor het eerst weer een groot landelijk congres voor iedereen die leerlingbegeleiding een warm hart toedraagt. Een mooie kans om als individu, of juist met teamleden samen, in een dag volop nieuwe kennis en ervaring op te doen die meteen toepasbaar is in de dagelijkse praktijk.

Vanuit diezelfde traditie kiezen we ook nu voor de zaterdag en voor een lage deelnemersprijs, met zelfs nog een korting als je lid bent van de NVSNVL.

Ook het programma kent een traditionele en vertrouwde structuur: een korte plenaire opening, gevolgd door maar liefst drie workshoprondes. Met een ruime keuze uit tientallen praktische workshops van vaak gerenommeerde deskundigen vanuit verschillende expertises.
Natuurlijk wordt ook dit landelijk congres gegeven in een school, dit keer het Christelijk College Zeist, een VMBO school waar leerlingen op deze dag uiteraard ook actief meewerken.

 

Programma
09.00u Ontvangst met koffie en thee
10.00u Plenair gedeelte:
Welkom door Norbert Bollen (NVSNVL)
‘Passie en leerlingbegeleiding’,
een inspirerend verhaal door Ard Nieuwenbroek
10.45u Snelle koffieronde
11.00u Workshopronde 1
12.15u Lekkere lunch
13.15u Workshopronde 2
14.30u Wisseltijd
14.45u Workshopronde 3
16.00u Napraten met drankje en lekker hapje
   

Heeft u interesse?

Jouw bijdrage aan dit landelijk congres is € 150,00 (voor NVSNVL leden € 125,00), inclusief koffie/thee, een heerlijke lunch en een drankje/hapje achteraf.

Plaatsing vindt plaats op volgorde van inschrijving. We raden tijdige inschrijving aan. Het maximum aantal deelnemers bedraagt 350 personen. U kunt zich inschrijven door ons on-line inschrijfformulier te gebruiken.

Dit congres kent in de ochtend een plenair programma, in de middag hebben deelnemers drie workshoprondes naar keuze. We vragen je op het inschrijfformulier ook een vierde en vijfde keus in te vullen. De workshops worden gevuld op volgorde van inschrijving, dus wees er snel bij!

Workshop 1: Multi-Cultureel Empowerment

Abkader Chrifi, Le-Succès

Nederland is de laatste jaren een land in beroering. Maatschappij en politiek verharden, de kloof tussen autochtone en allochtone Nederlanders wordt groter. Allochtonen trekken zich terug en zoeken veiligheid bij elkaar, een klein deel van de moslimjeugd radicaliseert of gaat de criminaliteit in. Het gevolg is sociale onrust, die wijken, maatschappelijke instellingen en bedrijven treft: kortom, de hele samenleving. Hier moet iets gebeuren. Een brug gebouwd, een kloof gedicht: geen segregatie, maar participatie. Zodat iedereen in Nederland kan meedoen en succesvol kan zijn.

Voor succesvol leven is een mentaliteitsverandering nodig. Veel allochtone scholieren zien zichzelf vaak als slachtoffer van de omstandigheden en lopen hierdoor vast in hun ontwikkeling; zo blijft de kloof echter in stand. Wij stellen hen voor de uitdaging zichzelf te gaan zien als regisseur van het eigen leven. Zelf te kiezen wie ze willen zijn en worden. Deze onorthodoxe methode is gebaseerd op een liberale ‘succesfilosofie’: het succes ligt binnen handbereik voor iedereen die over de wil en de techniek beschikt om het binnen te halen. Le-Succès geeft mensen deze middelen, zodat ze weer met hoop, passie en vertrouwen in de Nederlandse samenleving kunnen staan.

Voor iedereen
De breed inzetbare methodiek van Le-Succès

Ons geloof, dat iedereen met de juiste instelling succesvol kan zijn, beperkt zich niet tot één groep, geloof of overtuiging. We trainen allochtone scholieren, maar ook autochtone. Allochtone én autochtone professionals. De Succesmethode gaat uit van de gedachte dat elk mens zijn volledige potentieel kan leren realiseren. De methode heeft zich de laatste jaren dan ook op veel terreinen bewezen.
Scholen willen graag (stage) uitval terugdringen en doorstroom naar een hoger niveau bevorderen: het bereiken van (allochtone) scholieren speelt hierin een belangrijke rol. Wij leerden de afgelopen jaren honderden docenten en meer dan 750 scholieren en jongeren de basisvoorwaarden voor succes. Om zichzelf nu beter te kunnen ontwikkelen – en straks een betere kans te maken op de arbeidsmarkt.
Wij hebben de overtuiging dat ieder mens met een gezonde dosis zelfreflectie, inzet, positief denken, zelfvertrouwen, vastberadenheid en geduld zijn volle potentieel kan leren realiseren. Ieder mens de kans geven succesvol te zijn: dat is onze missie. Daarom is Le-Succès er voor iedereen.

Een Oosters spreekwoord zegt:
‘Als de leerling bereid is, zal de leermeester verschijnen.’

Multicultureel Empowerment
Een unieke trainingsmethode in twee delen

Le-Succès maakt gebruik van een trainingsmethode in twee componenten. Samen vormen ze de integrale, multi-inzetbare methodiek Multicultureel Empowerment.
Het doel van dit trainingsprogramma is om deelnemers en professionals van maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven een andere manier van denken en handelen aan te leren. Ze ontwikkelen nieuwe vaardigheden en leren een andere houding uit te stralen met betrekking tot de multiculturele samenleving.
Deelnemers uit verschillende doelgroepen worden getraind met de Succesmethode. Belangrijke onderdelen zijn zelfreflectie, inzicht in de eigen doelen en de weg ernaartoe, en het omgaan met (discriminatiegebonden) tegenslagen.
Het traject kan voor elke doelgroep op maat worden aangeboden. De gedachte dat eenieder zijn leven op een positieve manier in de hand kan nemen, staat altijd centraal. Met de tips en handvatten van de vakkundige coaches kunnen deelnemers direct aan de slag.

Door Multicultureel Empowerment worden misverstanden weggenomen en individuen aangemoedigd zich op alle terreinen te ontwikkelen. Zo kweken we bij deelnemers en professionals niet alleen meer zelfvertrouwen, maar ook meer onderling begrip.


Onwaarschijnlijke trendsetter
Abkader Chrifi was zijn eigen testpersoon

Met het ‘succeshandboek’ Het Succes ligt op straat en zijn autobiografie Strijd van een Vreemde deelde hij zijn kennis met ontelbare anderen. Strijd van een vreemde kreeg na publicatie veel belangstelling van media en maatschappelijk Nederland. Het is een aangrijpend verhaal dat niet op zichzelf staat: de ervaringen van de auteur zijn die van een miljoen mensen in Nederland. Het boek wordt omschreven als revolutionair en taboedoorbrekend.

Le-Succès
www.le-succes.nl

Workshop 2: Laat ze het zélf oplossen...!
(Een aaneengesloten workshop van twee rondes)

Dirk van der Wulp, Digischool

U laat m.b.v. de methode van de “Oplossingsgerichte Korte Counseling” vanaf de eerste keer de leerling zelf zijn oplossingen zoeken én vinden. Hierdoor ervaart de leerling meteen in het begin een gevoel van competentie en mogelijk succes. Dat geeft hem een positieve kijk op zichzelf en op de toekomst. Zo ontstaan de motivatie en het plezier om te gaan experimenteren en met nieuw gedrag aan de slag te gaan. Tegelijkertijd leert de leerling een strategie om vergelijkbare problemen een volgende keer zelfstandig op te lossen. Zelf hoeft u niet op de hoogte te zijn van alle 'ins en outs' van de problemen van de leerling.

Binnen enkele gesprekken biedt de Oplossingsgerichte Korte Counseling bij tal van hulpvragen een maximum aan hulp, zoals bv. in geval van problemen op het gebied van sociale vaardigheden en gepest worden, gebrek aan concentratie, onvoldoende motivatie of moeilijkheden thuis.

In deze workshop maakt u kennis met de bovengenoemde manier van gespreksvoering. Speciaal hieraan is, dat u in het gesprek met de leerling nauwelijks bezig bent met het 'probleem' en snel overstapt naar mogelijke oplossingen. Tijdens de workshop krijgt u een korte inleiding over de methode om daarna zelf aan de slag te gaan met het uitproberen van een specifieke interventiemogelijkheid van deze gespreksmethode. U doet dat aan de hand van door uzelf ingebrachte voorbeelden van 'problemen' (wensen) die om een oplossing vragen.

Wie tevoren al iets wil lezen kan op mijn internetsite enige artikelen lezen die eerder zijn verschenen in het Tijdschrift voor Leerlingbegeleiding en/of in ‘Bij de Les’: www.vanderwulp.eu/artikelen.

Dirk van der Wulp is docent en counselor op een grote scholengemeenschap voor Mavo/Havo/Vwo, trainer van mentoren en gespecialiseerde leerlingbegeleiders in oplossingsgerichte korte counseling en Digischool-counselor (http://wp.digischool.nl/counseling/).

Workshop 3: Autisme en leerlingen

Daniëlle Blankemeijer, Ortho Consult

Heel wat leerlingen met autisme gaan naar een gewone school. Met een open houding en veel geduld kunnen leerkrachten al heel veel doen. Maar bereidheid alleen volstaat niet. In deze workshop willen we graag een stukje basiskennis en inzicht geven wat autisme inhoudt en praktische tips bieden die zowel de leerkracht als de leerling helpen overleven.

Workshop 4: Coachen van mentoren

Petra Nijdam, Ortho Consult

In iedere school is de mentor de spil van de (leerling)begeleiding. Een leerlingbegeleider, teamleider of zorgcoördinator is een tweedelijns deskundige. De laatste groep komt in actie als een mentor steun nodig heeft. Vaak wordt de begeleiding van een leerling overgenomen. Wat minder vaak gebeurt is dat een mentor wordt gecoacht in het begeleiden van zijn mentorleerlingen. Deze coaching kan het best worden uitgevoerd door een leerlingbegeleider vanwege zijn of haar expertise. Maar hoe doe je doet? Daarover gaat deze workshop.

Workshop 5: Van patatgeneratie naar generatie Einstein

Inez Groen, auteur van het succesboek Generatie Einstein

Hoe kun je als begeleider zo goed mogelijk omgaan met de jongere van nu? Wat is riskante communicatie en op welke communicatie reageren jongeren van nu juist op een positieve manier? In deze workshop geven we antwoorden en laten ook zien hoe succesvolle communicatie eruit kan zien.

Workshop 6: Peermediation: gouden kans voor iedereen in de school!

Dorian Verhagen, Galini Consultancy

Leerlingen kunnen meer dan we vaak denken! Ook als het gaat om het bemiddelen bij problemen en conflicten/ruzies tussen leeftijdsgenoten. Tot peermediator opgeleide leerlingen leveren een belangrijke bijdrage aan een veiliger en prettiger schoolklimaat. Deze workshop geeft inzicht in wat peermediation is en wat peermediators voor de school kunnen betekenen.

Workshop 7: Synergetisch begeleiden

Klaas Jan Terpstra, OSMO Consult

Leren, groeien en ontwikkelen gebeurt in contact met anderen. Dat betekent dat een leerlingbegeleider of decaan groeien mogelijk maakt in het contact met de leerling en daarbij ook zelf leert. In dat interactieproces is de leerlingbegeleider of decaan zelf het instrument: hij of zij zet kwaliteiten en vaardigheden in om de leerling in staat te stellen nieuwe ervaringen op te doen.

Synergetisch begeleiden gebeurt hier en nu, vanuit verschillende perspectieven. Synergie ontstaat wanneer er verbinding is met de leerling en er ineens iets nieuws ontstaat dat meer is dan een optelsom van ieders inbreng. Het is een nieuw inzicht of idee, een verandering in het perspectief waarmee je jouw relatie met de ander en de wereld waarneemt.
Op het moment dat synergie ontstaat, verander ik, verandert de ander en verandert de wereld. Al is het maar voor een stukje: het is een waardevol stukje.

In deze workshop wordt aan de hand van korte stukjes theorie geoefend om te kunnen ervaren wat synergetisch begeleiden kan betekenen en kan worden toegepast.

www.osmoconsult.nl

Workshop 8: Pubers van nu

Herberd Prinsen, HPC

Hoe herken je waar een puber behoefte aan heeft? Hoe kun je met hem of haar hierover in gesprek raken? Hoe kun je je als volwassene werkelijk verbinden met pubers op een manier die hen helpt in hun groei naar volwassenheid?

Deze workshop biedt praktische handvatten, tips en wetenswaardigheden waar je vervolgens direct mee aan de slag kunt, waardoor je werkelijk in contact met pubers, waardoor zij zich gehoord, gezien en begrepen voelen.

Een moeder over haar zoon van dertien: ‘Soms denk ik dat ik een monster heb gebaard, maar op andere momenten is hij de liefste jongen die je je maar wensen kunt.’ Dit boek gaat over zulke kinderen, pubers tussen de tien en twintig jaar.

Pubergedrag leidt vaak tot vragen en helaas vaak ook tot problemen. Veel van dit gedrag is te herleiden uit de ontwikkeling die puberhersenen doormaken. Zo is bijvoorbeeld het gebied dat emoties reguleert nog volop in ontwikkeling. Dat is één van de factoren die de pubertijd tot een heftige periode in het leven kunnen maken.

Voor een evenwichtige ontwikkeling van pubers is het belangrijk dat zij begeleid en ondersteund worden door volwassenen. Dat vraagt van volwassenen je te verdiepen in hoe pubers denken en ervaren, het los kunnen laten van je eigen denkkaders in het besef dat puberhersens anders werken.

Het boek is geschreven voor iedereen die met pubers omgaat en werkt: zoals professionals in de jeugdhulpverlening, het onderwijs en ouders. Verder denken we dat dit boek ook vele handvatten biedt voor bijvoorbeeld; politie, justitie, vervoersbedrijven, de middenstand en bedrijven waar pubers stagelopen of vakantiewerk doen.

Herberd Prinsen heeft een al gedurende tien jaar een trainings- en adviesbureau (www.hpc.nu) onder andere op het gebied van mentoraat, leerlingbegeleiding en management. Verder heeft hij een eigen praktijk voor psychotherapie (met name voor pubers) en is hij auteur van diverse boeken. Herberd was meer dan twaalf jaar werkzaam als leerlingbegeleider/counselor en heeft de afgelopen 10 jaar als docent biologie en mens & maatschappij gewerkt bij de Glen Mills school en bij TOV (Tussentijdse Opvang voor Vroegtijdig schoolverlaters)

Workshop 9: Rouw op je dak: omgaan met verlies bij jongeren

Riet Fiddelaers, Expertisecentrum omgaan met verlies

Je kunt niet zien hoe ik me voel
Ik kan het wel vertellen
Maar dat doe ik lekker toch niet

Kevin

Rouwende leerlingen: wie voelt zich niet geraakt wanneer je hun verdriet ziet? Als je het al ziet want vaak verbergen ze zich achter een masker van stoerheid, geslotenheid of gespeelde vrolijkheid. Je voelt je vaak met lege handen staan, machteloos om iets aan de situatie te veranderen.

Je kunt ook niks veranderen aan hun lot, maar wat kun je wel doen? Wat is de behoefte van jongeren die iemand verloren hebben door echtscheiding of door overlijden? Wat kun je als school doen? Wat is aan te bevelen: individuele of groepsbegeleiding? En waar ligt de grens? Wanneer moet je doorverwijzen?

Riet Fiddelaers-Jaspers laat met (voor)beelden uit de praktijk zien wat we als mentor, leerlingbegeleider of schoolmaatschappelijk werker kunnen doen om rouwende jongeren te ondersteunen.

Dr. Riet Fiddelaers-Jaspers is verbonden aan het Expertisecentrum Omgaan met Verlies (www.rietfiddelaers.nl) en Opleidingen Land van Rouw (www.landvanrouw.nl). Ze publiceerde vele boeken en praktische brochures over het thema verlies, adviseert scholen en heeft een zelfstandige praktijk.

Workshop 10: Faalangst bij leerlingen

Jos de Vries, Seminarium voor Orthopedagogiek

Tussen de 8 en 10 procent van de leerlingen heeft er mee te maken: faalangst. Wat kun je als school doen om deze grote groep te herkennen en vooral te begeleiden? Naast korte stukjes theorie verkennen we in deze workshop ook concrete mogelijkheden tot begeleiding. Zowel in de les als daarbuiten.

Workshop 11: Aanpak van pesten, oorzaken van mislukking

Bob van der Meer, Expertisecentrum voor Veiligheid

Alhoewel er in Nederland al meer dan twintig jaar aandacht is voor pesten, is het nog steeds niet opgelost. In deze workshop wordt geen overzicht gegeven van de mogelijke oorzaken, maar wordt gesteld en uitgewerkt dat een succesvolle aanpak van pesten atttitudeverandering van alle bij het prbleem betrokken partijen inhoudt. Aan de deelnemers aan de workshop wordt gevraagd van te voren hun vragen te formuleren zodat ze in de workshop concreet kunnen worden beantwoord.

Bob van der Meer, Psycholoog
Expertisecentrum voor Veiligheid
www.bobvandermeer.info

Workshop 12: Als gamen problemen geeft...

Erno Mijland en Herm Kisjes, Beter Gamen

Recente onderzoeken geven aan dat een kleine minderheid van de jongeren problemen heeft bij gamen. Het is de verwachting dat deze groep gaat groeien, enerzijds omdat het aantal jongeren dat games speelt nog altijd toeneemt, anderzijds omdat jongeren steeds meer uren besteden aan het gamen. Er zijn altijd signalen dat het niet goed gaat met de gamende jongere, zoals mindere schoolprestaties of veranderend (sociaal) gedrag.
In deze interactieve workshop gaan verslavingsdeskundige Herm Kisjes en onderwijs en ict-deskundige Erno Mijland in op wat de mentor of begeleider kan doen als er zorgen zijn over een gamende jongere.
Thema’s zijn: kennis van de wereld van het gamen en de aantrekkelijkheid ervan voor jongeren, het signaleren van problemen, gameverslaving, een visie op en adviezen voor het begeleiden van gamende jongeren, onder andere aan de hand van zelfrapportages.
Van de workshopleiders verscheen onlangs het boek ‘It’s all in the games. Gamen is geweldig | Gamen geeft problemen’.

Meer informatie staat op www.betergamen.nl.

Workshop 13: Calamiteiten op school

Ine Spee, KPC Groep

Hoewel de meeste scholen een crisisprotocol hebben, is dat bij dramatische gebeurtenissen niet altijd toereikend. Toch geeft een goed draaiboek de school houvast om zo adequaat mogelijk te handelen bij calamiteiten. Daarnaast zijn goede communicatie en nazorg van wezenlijk belang.

De deelnemers worden geïnformeerd over allerlei aspecten die op een school aan de orde zijn, op het moment dat een ramp de school treft.
Aspecten die aan de orde komen zijn: soorten crises, omgaan met rouwende leerlingen en collega's, contact met de pers, het instellen van een crisisteam en contact met de (jeugd)hulpverlening.
In gesprek met de deelnemers komen veel voorbeelden en praktische tips aan de orde.

Ine Spee is senior adviseur bij KPC Groep en sinds 2001 projectleider van het Calamiteitenteam, dat scholen gratis ondersteunt bij calamiteiten (www.kpcgroep.nl)

Workshop 14: Sociaal onhandig? Doe er wat aan!

Ellen Reehorst, Sociaal Vaardig

Sociaal onhandige jongeren weten niet welk gedrag hun omgeving van hen verwacht. Dit maakt hen onzeker, waardoor ze nog onhandiger reageren en nog meer het gevoel krijgen te falen. Ze denken negatief over zichzelf en voelen zich eenzaam. Bijna allemaal krijgen ze het moeilijk als ze stage lopen of aan het werk gaan. Individuele begeleiding, hoe goed ook gegeven, blijkt sociaal onhandig gedrag nauwelijks te verbeteren. Een sociale vaardigheidstraining die gebaseerd is op gedragstherapeutische principes werkt vaak wel.

Opzet van de workshop
De workshop biedt u een grondige oriëntatie op onderstaande trainingen. U maakt kort een aantal onderdelen mee en krijgt zicht op de achtergronden, opzet en bijbehorende docententrainingen. Natuurlijk is er tijd voor uw vragen en opmerkingen.

Mag ik meedoen?
leert sociaal onhandige kinderen van 12-15 jaar effectief sociaal gedrag. De effecten van de cursus zijn - ook op langere termijn - groot. Winnaar Nationale Onderwijsprijs; in gebruik bij meer dan 150 scholen.

Zal ik me even voorstellen?
helpt sociaal onhandige jongeren vanaf 15 jaar hun sociale competentie te verbeteren. De lessen zijn opgehangen aan drie realistische thema’s, waardoor ze levensecht en herkenbaar worden. Ook bruikbaar als stagevoorbereiding en binnen leerwerktrajecten.

Ellen Reehorst
www.sociaalvaardig.nl

Workshop 15: Mijn klas een positieve groep!

Maya Bakker, Salto

Groepsprocessen verlopen razendsnel en volgens een vast patroon. Zonder beïnvloeding van het proces kan een klas best een positieve groep worden maar de kans is minstens zo groot dat er een negatieve wind door de klas gaat waaien. Om ‘erbij’ te horen zullen veel leerlingen dan die negatieve groepsnorm volgen.
Tijdens deze workshop over groepsdynamieken maken we kennis met concrete handvatten om van een klas een positieve groep te maken. In een positieve groep wordt minder gepest en is er meer ruimte voor het leerproces.

Maya Bakker (www.mb-salto.nl) is werkzaam als trainer en hulpverlener. Zij werkte vele jaren in het onderwijs als docente, leerlingbegeleider en schoolleider. Samen met Ivo Mijland schreef zij het handboek Voor elke mentor (2005) en het handboek Positieve groepsvorming (2009)

Workshop 16: Hoogsensitieve leerlingen

Marianne van der Enden, auteur van het boek ‘Mijn kind ziet meer’

Steeds meer jongeren zijn (hoog)gevoelig of intuïtief. Zij merken veel op van wat er om hen heen gebeurt, hebben diepgang en kunnen intens genieten. Deze natuurlijke afstemming op de behoeftes van anderen heeft echter ook schaduwzijden: energieverlies door vervloeien met de omgeving, perfectionisme en veel tijd en rust nodig voor informatieverwerking.

Naast de emotionele gevoeligheid die meestal als eerste in het oog springt, kunnen zij ook sensitief zijn op rationeel, fysiek en spiritueel gebied. Vanwege hun gevoeligheid en kwetsbaarheid kunnen hun reacties (te) sterk zijn; zij kunnen zowel over- als onderreageren en dit uit zich in een vlucht- of vechthouding.

Door het missen van aansluiting en erkenning zitten deze leerlingen vaak niet lekker in hun vel. Zij kunnen dan moeite hebben met hun concentratie en vertonen teruggetrokken of juist heel druk gedrag.

In deze workshop komen de volgende vragen aan de orde:

Wat is hooggevoeligheid eigenlijk?
Hoe herken je een hooggevoelige leerling en hoe begeleid je hen?
Hoe kan de leerling zijn fijngevoeligheid onderkennen, accepteren en in leren zetten?

Naast theorie en het uitwisselen van ervaringen en tips wordt er ook gebruik gemaakt van oefeningen die direct voor de leerlingen ingezet kunnen worden.

Marianne van der Enden (1957) werkt als studie- en loopbaanadviseur, trainer psycho-sociale weerbaarheid en is auteur van het boek ‘Mijn kind ziet meer’.

Workshop 17: Schoolfobie van huis uit

Ivo Mijland, Ortho Consult

Iedere school kent ze: leerlingen die niet meer op school (durven te) komen. Alles wordt gedaan: belonen en straffen. Niks lijkt invloed te hebben. Wat is eigenlijk een schoolfobie? Is het een juiste benaming of is het helemaal geen angst maar een onstuitbare behoefte om te geven aan thuis? Een uitdagende visie die nieuwe handvatten geeft bij dit lastige probleem.

www.orthoconsult.nl

Workshop 18: Een goed gesprek in tien minuten

Leendert van Genderen, De Meerwaarde

Een paar keer per jaar zijn de 10 minutengesprekken met ouders. Graag willen we in 10 minuten een goed gesprek, zowel voor de ouders als de leerkracht. Jammer genoeg lukt dit niet altijd. Hoe maken we de 10 minutengesprekken succesvol? Deze workshop gaat over: hoe breng je een negatieve boodschap, hoe reageer je op kritische ouders, hoe krijg je ouders tot partners in plaats van tegenstanders, hoe ga je om met afspraken en andere vragen die in de groep leven. Naast een stuk theoretische basis gaan we ook zelf aan de slag.

Workshop 19: De meest foute workshop van het Congres

Jan Ruigrok, Rigardus

Op deze workshop zetten de deelnemers alle begeleidingsvaardigheden die zij afgelopen jaren hebben geleerd finaal over boord. Empathie, Erkenning, Luisteren? Vergeet het maar. In deze workshop Provocatieve Leerlingbegeleiding leer je en ervaar je wat er gebeurt wanneer je de leerling in verwarring brengt, chaos creëert, hem prikkelt en uitdaagt. De provocatieve begeleider, die graag de rol van hofnar op zich neemt, weet dat een leerling zijn onhandige, lastige of destructieve gedrag pas echt verandert, als hij er zich ongemakkelijk bij voelt. En daar wil die begeleider graag een handje bij helpen. Hij weet dat als je een ezel vooruit wil krijgen, je hem aan zijn staart moet trekken. Maakt een leerling een chaos van zijn leven? De begeleider vergroot de chaos net zo lang tot de leerling zegt dat het hoog tijd wordt om orde te scheppen. En dat ook gaat doen. De begeleider die werkt met een warm en liefdevol hart, zorgt ervoor dat de leerling binnen de kortste keren zijn problemen oplost. Niet dank zij, maar ondanks de begeleider.

Of dit een workshop voor jou is? Waarschijnlijk niet, maar als je zin hebt je op je vrije zaterdag aan je staart te laten trekken, ben je meer dan welkom.

Jan Ruigrok, van bureau Rigardus, is auteur van het boek Provocatieve Leerlingbegeleiding. Zie www.rigardus.nl.

Workshop 20: Pedagogisch overmeesteren

Rein Westrik, Leerkwadraat

In het contact tussen docenten en leerlingen gaat wel eens wat mis. Leerlingen lijken ongemotiveerd en laten soms ongewenst gedrag zien. Docenten zoeken naar een manier om de leerling en de klas weer te betrekken bij de les. Deze zoektocht is niet eenvoudig en lijkt soms op koorddansen. Aan de ene kant voelen we de behoefte om de regels aan te trekken en aan de andere kant lonkt het perspectief van het geven van vertrouwen en verantwoordelijkheid. Mensen in de school kiezen voortdurend tussen steunen en sturen. Dit gebeurt lang niet altijd op dezelfde manier en dat geeft vervolgens verwarring voor zowel leerlingen als docenten. In deze workshop is de verbinding tussen sturen en steunen een belangrijk uitgangspunt. Vanuit de optimale combinatie van beide los je veel schoolse problemen op en kan iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid nemen. De communicatie in zowel de gehele school als in de les krijgt daarbij veel aandacht. Treffende en zorgvuldige communicatie geeft mensen ruimte en vertrouwen en het motiveert!

Voor teamleiders en docenten (PO, VO) die werk willen maken van de verschillende vraagstukken met betrekking tot de motivatie in hun school. Voor teamleiders en docenten die actief willen reflecteren op hun eigen communicatie en de manier van communiceren in de school. (www.leerkwadraat.nl)

Workshop 21: Ze zeggen dat ik gek ben!

Ard Nieuwenbroek, Ortho Consult

In school is het belangrijk basiskennis te hebben over psychopathologie. Veel leerlingen bewegen zich met hun persoonlijkheidsontwikkeling in dit gebied. Herkenning en benoeming van deze zware problemen zijn van belang om (bijvoorbeeld binnen zorgteams) op een juiste manier deze leerlingen te bespreken en te verwijzen. De workshop is gebaseerd op het onlangs verschenen handboek ‘Kleine psychopathologie in school’ (www.uitgeverij-quirijn.nl).

Workshop 22: De zorgcoördinator als spin in het LVS

Norbert Bollen, NVSNVL

Het LVS is niet meer weg te denken uit een school. De zorgcoördinator is de spin in dit (digitale) web, maar wordt de informatie wel effectief opgeslagen en hebben de juiste mensen wel toegang en vooral ook: wie heeft dat niet? Voetangels en klemmen bij het goed gebruiken van het leerlingvolgsysteem (Magister-gebruikers).

www.nvs-nvl.nl

Workshop 23: Kom een ouder niet aan zijn kind en kom een kind niet aan zijn ouders!

Pieter Jansen, De Combinatie

Ooit heeft Elsemarie van den Eerenbeemt gezegd: ‘Des te slechter de ouders des te loyaler de kinderen!’. Een paradoxale uitspraak die iedereen in de praktijk van begeleiden herkent. Hoe komt dat nu en op welke manier kun je als begeleider ervoor zorgen dat een leerling altijd loyaal kan blijven aan zijn ouders? Daarover gaat deze workshop. De workshop is gebaseerd op het boek ‘Tussen thuis en school’ (www.uitgeverij-quirijn.nl).

Workshop 24: iCounselor: bedreiging of toekomst?

Gerrit Witteveen, NVSNVL

Op school komt een wervingspakket binnen van een website waar leerlingen over hun problemen kunnen chatten. Er zit een poster in en ook een stuk of 50 "visitekaartjes." Wat doe je met de kaartjes? Gaan ze in de binnenzak van je colbert of het voorvakje van je tas en haal je er één tevoorschijn als een leerling naar jouw indruk wel wat hulp kan gebruiken? "Hier meid, ga maar eens naar deze site, daar kunnen ze je beter helpen dan ik..." Dat is eerder informatie doorgeven dan verwijzen, dus je stelt ouders er niet van op de hoogte. Toch? Wie in de school deelt deze kaartjes trouwens uit: de mentor, de conciërge, de counselor...

Tijdens deze workshop verkennen we dit soort vraagstukken en gaan we op zoek naar kansen in de wereld van de digitale leerlingbegeleiding. Daarbij maken we gebruik van stellingen, stemkastjes en korte infoshots.

www.nvs-nvl.nl

Workshop 25: De betrokkenheid van de mentor: een valkuil?

Carine Slots, NVSNVL

Mentoren zijn de spil van de leerlingbegeleiding. Zij zijn degenen die het meeste weten van “hun mentorleerling”, van “hun mentorklas”. Bij hen komen alle lijntjes samen. Zij krijgen informatie en geven informatie. Zij beheren de communicatielijnen van het hele netwerk rond de leerling en/of de klas. Dat maakt hen betrokken. Daarnaast zijn zij ook docent waarbij zij les geven aan hun mentorleerlingen. De combinatie van docent-mentor en de betrokkenheid bij het wel en wee van de leerling kunnen maken dat de mentor verstrikt raakt in zorglijnen of zelfs klem komt te zitten tussen leerlingen, ouders en hulpverleners. Deze workshop helpt vanuit die betrokkenheid grenzen verkennen en probeert antwoorden te geven op vragen als: “Zijn er eigenlijk wel grenzen?” en zo ja “Wie stelt die grenzen dan vast?” “Heeft de mentor daar zelf voldoende invloed op en hoe ga je als mentor daarmee om?” Een workshop voor mentoren, maar zeker ook interessant voor leerlingbegeleiders en zorgcoördinatoren.

www.nvs-nvl.nl

Inschrijven

U kunt zich inschrijven door ons on-line inschrijfformulier te gebruiken.